×
×

اثرات عمرانی و اجتماعی تونل کبیرکوه

  • کد نوشته: 13839
  • 23 مهر 1403
  • ایلام -زانا- بدنه اصلی این تونل با چهار هزار و ۸۰۰ متر طول ، ۱۴ متر عرض ، ۸/۸ متر ارتفاع و ۱۳۰ متر تونل فرعی، بعداز تونل تهران به شمال بزرگترین تونل جاده ای کشور ست. به گزارش خبرنگار زانا،کلمه توسعه همراه با عدالت اجتماعی، عبارتی است زیبا که در صورت دستیابی به آن […]

    اثرات عمرانی و اجتماعی تونل کبیرکوه
  • ایلام -زانا- بدنه اصلی این تونل با چهار هزار و ۸۰۰ متر طول ، ۱۴ متر عرض ، ۸/۸ متر ارتفاع و ۱۳۰ متر تونل فرعی، بعداز تونل تهران به شمال بزرگترین تونل جاده ای کشور ست.

    به گزارش خبرنگار زانا،کلمه توسعه همراه با عدالت اجتماعی، عبارتی است زیبا که در صورت دستیابی به آن همه محرومیت ها و کاستی ها مرتفع شده و رسیدن به اهداف رشد و ترقی فردی و اجتماعی نیز محقق می شود.

    مهمترین اهدافی که انقلاب اسلامی ایران بخاطر آن شکل گرفت، مبارزه با فقر و تبعیض و ایجاد رفاه نسبی و تحکیم عدالت در سطح کشور بود.
    امر بسیار حساسی که اثر آن در برنامه های همه اولیای خدا و جمعیت شناسان مشهود معلوم و مبرهن است.
    آبدانان از جمله مناطق و شهرستان هایی است که بر خلاف سهم دانایی و فرهیختگی و هزینه هایی که برای بر پایی و تداوم انقلاب اسلامی پرداخت کرده از مواهب و برکات انقلاب اسلامی آنطور که باید بهره مند نشده است.

    “دو” کوه بزرگ دینارکوه و کبیرکوه با همه محاسن و برکاتی که برای ساکنان این دیار دور دارند آوازه سترگ و بلندشان هیبت و تمثال با ابهت آبدانان را در سایه قرار داده و مانع ارسال فرکانس های صوتی و فریادهای دادخواهانه ساکنان آن شده است.

    این شهرستان تا چند سال پیش بوسیله یک رشته راه سخت و صعب العبور و سنگی و پرپیچ و خم که ۵۵ سال پیش بمنظور مقاصد نظامی احداث شده است به مرکز استان متصل می شد اگر چه اخیرا کوره راه دیگری از مسیر انجیره و میمه احداث شده اما به علت مشکلات ساختاری و فنی ناشی از رانش زمین، عملا از حیّز انتفاع خارج شده و قابل تردد مطمئن و عبور و مرور سالم و روان برای مردم آبدانان و دیگر شهرستانهای همجوار نیست.

    بدنبال درخواست های متعدد و مکرر مردم و قابل اصلاح و تعریض نبودن گردنه کبیرکوه، اراده مسئولان کشوری و استانی بر این قرار گرفت که برای نجات مردم حوزه جنوب استان ایلام بخصوص شهرستان آبدانان، دل سرد و سیاه کبیرکوه شکافته شود و معبری برای رفت و آمد در آن ایجاد گردد.

    احداث تونل کبیرکوه اگر چه از آرزوهای مردم غیور آبدانان و با خواهندگی و پیگیری آنان آغاز شد لیکن ایجاد این طرح بزرگ ملی اثرهای مفید و ماندگاری در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، ترابری و حمل و نقل در پی دارد که جهت تنویر افکار عمومی و اثبات منزلت و موقعیت آن ذیلا و در ۲ بخش استانی و ملی اشاره می کنیم تا بیشتر به اهمیت و اثرگذاری تونل کبیرکوه پی ببریم.

    ” ابعاد و اثرهای استانی تونل کبیرکوه”

    ۱- حذف ۲۵ کیلومتر از گردنه خطرناک و برفگیر کبیرکوه و کاهش مسافت بین شهرستان های آبدانان و دره شهر به ۱۷ کیلو متر و همچنین حذف ارتفاع یک هزار و ۳۵۰ متری گردنه سخت کبیر کوه ، حذف تعداد ۲۷۰ پیچ ریز و درشت آن از مسیر آبدانان، دره شهر و ایلام.

    ۲- ایجاد زمینه مناسب جهت استفاده مشترک مردم آبدانان و دره شهر از امکانات اداری، دانشگاهی، آموزشی، قضایی، بانکی، تجاری، تفریحی، توریستی، ورزشی، الکترونیکی، حمل و نقل و مسافرت های هوایی و زمینی با توجه به بازگشایی مرزچیلات و توسعه مراودات تجاری و مسافری با کشور عراق و باز سازی و بهره برداری از فرودگاه آبدانان در آینده
    .
    ۳- ایجاد زمینه اشتغال پایدار و مهار نرخ بالای بیکاری در بین جوانان بخصوص تحصیل کرده ها در قالب داد و ستدهای تجاری و کاری و مشاغل خدماتی مسیر مواصلاتی هر دو سمت تونل (دره شهر و آبدانان).
    ۴- ایجاد امکان آسان برای انتقال تاسیسات آب، برق، گاز، مخابرات، فنآوری های نو و استفاده مشترک از زیر ساخت های مورد نیاز مردم شهرستان های آبدانان و دره شهر در دراز مدت.
    ۵- حذف پیچ های تند و بهینه سازی مسیر رفت و آمد مردم آبدانان و دهلران به مرکز استان و بهسازی و تضمین سلامت و سازگاری سفرهای مردم دره شهر به دهلران و استان های جنوبی کشور و همچنین سفر به عتبات عالیات در کشور عراق و کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی و فشارهای روحی و اجتماعی مسافران این مسیر.
    ۶- کاهش فوق العاده هزینه حمل و نقل کالا، مسافر و خدمات و در نتیجه رضایتمندی و رفاه مردم و صرفه جویی در وقت، جلوگیری از استهلاک وسایل نقلیه، کاهش مصرف سوخت، تضمین امنیت و آرامش روحی و روانی مسافران و تعمیق روابط اجتماعی و عاطفی بیشتر بین مردم حوزه جنوب استان ایلام.
    ۷- کاهش فاصله مرکز استان ایلام با استان خوزستان به میزان ۷۵ کیلومتر با ضریب امنیت بالا و آب و هوایی معتدل و ایمن و مسرت بخش و کاهش چشمگیر مسیر مرز پیمایی مردم شهرستان های دهلران و مهران.
    ۸- تسهیل در ارتباط بین شهرستان های دهلران و مهران با مرکز کشور واستان لرستان و همچنین روان سازی ارتباط شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و پلدختر و کاهش مسیر دهلران به پلدختر از ۲۴۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر.

    ۹- کاهش فاصله ارتباطی بخش زرین آباد دهلران با استان لرستان و مرکز کشور به میزان ۱۷۰ کیلومتر.
    ۱۰- تسریع در ارتباط شهرستان آبدانان با مرکز استان ایلام و ارتباط نزدیک و راحت و ایمن بین شهرستان های آبدانان و دره شهر و شهرهای استان خوزستان.

    “بعد و اثرهای ملی احداث تونل کبیرکوه:

    ۱- ایجاد مسیر ارتباطی دوم با اطمینان و امنیت بیشتر بین قسمت های شمال، شمالغرب، غرب و مرکز کشور با استان خوزستان و مرزهای جنوب و جنوب غربی کشور.

    ۲- تسریع در روند حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی محور ترانزیتی تهران به جنوب کشور بخصوص حدفاصل شهرستان پلدختر، تنگ فنی، اندیمشک و نقش موثر آن در جلوگیری از خسارت مالی و تلفات جانی در این مسیر در طول سال.

    ۳- ایجاد زمینه مناسب امکان استخراج و بهره برداری از معادن و ذخایر نفت، گاز و گوگرد موجود در منطقه آبدانان و ضرورت احداث پالایشگاه و تاسیسات نفتی به منظور استفاده بهینه از این سرمایه های خدادادی و بکارگیری آن در جهت توسعه کشور.
    ۴- ایجاد شتاب و انتقال سریع مبادلات کالا و خدمات بازارچه و منطقه اقتصادی مرز چیلات دهلران و تولید کارخانجات سیمان و گچ و محصولات کشاورزی آن شهرستان مولد مرزی با حجم بیش از ۶ هزار تن در روز به مرکز و نواحی غربی کشور.
    ۵- روانسازی و تسهیل در ترانزیت کالا از نواحی مرکزی ایران به کشور عراق و تردد با سهولت زائران عتبات عالیات از سراسر کشور بخصوص نواحی مرکزی با استفاده از مسیر ایجاد شده و تونل کبیرکوه.

    ۶- ایجاد تونل کبیرکوه همچنین دسترسی، هدایت، تدارک و تقویت بخش عظیمی از مرزهای جنوب و جنوب غربی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مواقع بحران و جنگ بطور ۱۰۰ درصد تضمین و تامین می کند که این امر در دوران دفاع مقدس عملا به اثبات رسیده و مورد تایید کارشناسان نظامی نیز قرار گرفته است.
    امید است با همت بلند مسئولان مربوطه در آینده ای نزدیک، با تامین اعتبارهای مورد نیاز این طرح بزرگ و تکمیل و بهره برداری نهایی از آن، زمینه استفاده همه آحاد جامعه از مزایای این طرح مهم راهسازی مهیا و قلب سرد و سخت و تاریک کبیر کوه به معبری گرم، لطیف، نورانی و آرام برای مردم حوزه جنوب و همه ایرانیان شریف و با غیرت تبدیل شود تا بدینوسیله یک بار دیگر طعم خدمات نظام مقدس اسلامی در کام مردم شهید پرور منطقه، شیرین و گوارا و بعد از ۴۵ سال از عمر پر بار انقلاب اسلامی کاروان ترقی و تعالی و توسعه را در کنار دولتمردان خود همراهی کنند.

    پیمانکار تونل کبیرکوه میگوید ؛
    مشکل اصلی این تونل عدم پرداخت بموقع مطالبات پیمانکاران و تهیه ونصب تجهیزاتی ایمنی و فنی است که باعث تاخیر در بهره برداری رسمی از آن شده است .
    موسی عزیزی افزود:
    به مناسبت اربعین حسینی. ع . بدستور استاندار ایلام عبور و مرور مردم از ابر پروژه تونل آزاد شد و این موضوع باعث شور و شوق و طراوت و شادی مردم منطقه را فراهم و امید آحاد جامعه را به آینده تقویت و رضایت‌مندی مردم از متولیان امررا نیز بیشتر کرده است.

    وی انسداد تونل کبیرکوه را بخاطر رفع مخاطرات امنیتی و سلامت جان مسافران دانست و تصریح کرد: مشکل فعلی تونل مذکور عدم تامین قیر مورد نیاز جهت انجام لایه سوم آسفالت است که چنانجه تامین شود قسمت سمت آبدانان ظرف یک هفته آماده بهره برداری می‌شود.

    لازم به ذکراست که مردم منطقه و همه شهرستانهای همجوار برای بازگشایی تونل کبیرکوه لحظه شماری می کنند و بعنوان یک مطالبه جدی از مدیران مربوطه بخصوص شخص استاندار محترم ایلام آن را خواستارند.

    نویسنده: سیدحرمت الله موسوی مقدم
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *