فرهنگ عمومی نقطه عطفی است که همه اقشار و آحاد مردم در عقیده و ایمان ، اهداف و آرمانآرمانها ، عادات و اخلا قیات در آن مشترک اند.
به گزارش خبرنگار زا نا –
فرهنگ یک منبع مهم مرکزی است که اعضای جوامع مختلف در هرکجای زمین و زیر کنبد کبود آسمان در مفاهیم و مصادیق ، مدارج و مکارم کلی ، اصلاح بینشها و تصحیح روشها ی فردی و جمعی خود در آن مشترک و مشاع می باشند.
برخلاف مشترکات قشری و صنفی در گروههای مختلف جامعه که بدان خورده فرهنگ گفته میشود.
عالمان و اندیشمندان عالم معتقدند که فرهنگ معجونی از آداب و عادات و اصول و سنتها و متدهای سلبی و ایجابی است که ضمن تعمیق و توسعه ی درک بشر و افزایش استیلای انسان بر فراز و فرود های زندگی ، مسیر تعامل و تعاطی و تفکر و تعقل اقوام و تمدن های عالم را باهم نزدیک ، حرکت بسوی آینده را سرعت بخشیده و صعود به کرانه های کرامت را نیز ممکن و میسور میسازد.
فرهنگ اکسیری است که بدون هیچ هزینه ای باورها ، رفتارها ، دانشها ، بینشها و آفرینشهای بشری و سبک و سلوکهای ملل و دول را پیوند داده و سامان میدهد و همچنین جهان بینی و جهش سرزمینهای دور و نزدیک را تکمیل و پیشرفت و پویا یی جوامع جهانی را به تعالی میرساند.
شکل گیری و استمرار و فرایند فکری و عقیدتی همه ملل و مکاتب مختلف و کسب شگردهای شگفت برای مانایی و فرمانروایی بر آسمانها و سرمایه های زمینی بشر همه مدیون و مرهون تعمیم و تو سعه فرهنگ الهی و انسانی است.
کنشهای گذشته ، چالشهای حال و پیشگوییهای آینده موید این حقیقت است که جهانی شدن عقیده و اقتصاد و سیاست و معیشت دنیای کنونی و پیامدهای پیرامونی آن در بتن فرهنگ تر بیت یافته و در متن هنر نهفته است .
گرچه جهان حریص و حاشیه ساز غرب میکوشد که با جهانی شدن فرهنگها و حذف مرزهای شور و شعور و شریعت ، خورده فرهنگهارا مغلوب و بر انسانهای آن غلبه نموده و از همه سواری و بیکاری بکشد ، اما با ترمیم گسست و التیام شکافهای عمیق بین خورده فرهنگها میتوان یک تمدن چابک ویک فرهنگ چالاک خودی را تثبیت و تقویت نمود که منافع ومنابع و داشته های بشریت را حافظ و نگاهبان باشد.
از نگاه آموزه های دینی و مفاخر و نگاره های فرهنگ اجتماعی ایرانی جهانی شدن معطوف است به ایحاد تنوع و تکثر در روابط فرهنگی و اخلاقی و مکاتب اقتصادی نه غالب شدن یک اندیشه فراخواه و خود پسند به قیمت مغلوب نمودن و هدم یک فرهنگ غنی و متکاملِ با اصالت دیگر.
حاکمیت یک فرهنگ معتدلِ منعطف و حکمرانی اندیشمندانه و عاقلانه برمدار و در مسیر این حاکمیت ، آینده ایده آل جوامع جهانی و گستره های ملی و منطقه ای را تضمین و برخلاف جهان مملو از جنگ و جنون و جاهلیت کنونی ، جهانی آرام و امن و عاری از خشم و خشونت را به ارمغان خواهد آورد.
غربت و غیبت یک فرهنگ فاخر و فرهیخته و فراگیر در جهانِ سرشار از انقلابات صنعتی و انفجارهای اطلاعاتی و ارتبا طات اجتماعی را علیرغم فشردگی زمانی و مکانی آن به یک جهنم و سیع و آزار دهنده برای ساکنانش تبدیل کرده است که همه رهیافتهای ملی و بین المللی را به بن بست و یاس مطلق کشانیده است.
گسترش فرهنگ عمومی فاقد ترحم اجتماعی و عاطفه بشری ، فواصل نگران کننده اجتماعی و تبعیض ناروا دربین افراد و اقشار در گستره ملی و نسل کشی فاجعه آمیز در نوار غزه را بوجود می ِورد.
فرهنگ متوحشی که از ریزش خون هزاران انسان بیگناه در فلسطین ناراحت که نمیشود هیچی ، بلکه لذت هم می برد.آری : فقدان یک فرهنگ فراگیر عمومی در عالم بشریت باعث شده که حاکمان هرزه وبی اخلاق آمریکا و انگلیس و فرانسه که خود را ما لک بلا منازع فرهنگ و منش برتر جهان تصور میکنند در اوج فضاحت و بی فرهنگی در سازمان ضد ملل با آتش بس درغزه مخالفت میکنند.
نگاهی ننگین و فرهنگی فرتوت که از خون مظلومان فلسطین و غزه جوی خون برپا کرده تا آسیاب آرامش نتانیاهو ی جانی و مجنون و بایدن بدنام و مفلوک بچرخد و چون جانیان تاریخ در دریای ددمنشی و دجالی خویش شنای شیادی کرده و به خون آشامی و مظلوم کشی افتخار کنند.
امید واریم که در مقابل بندگی بد ما انسانها ، کریم کردگار خدایی کند و با اراده عدالت خواهی و ظالم ستیزی و فقیر پروری فرهنگ الهی و انسانی و اخلاقی را در جهان فراگیر نماید.
تا بیش از این جهان بشریت شاهد چنین جنایات فجیعی نباشد.
چنین باد.
نگارش: سیدحرمت الله موسوی مقدم
به گزارش خبرنگار زا نا –
فرهنگ یک منبع مهم مرکزی است که اعضای جوامع مختلف در هرکجای زمین و زیر کنبد کبود آسمان در مفاهیم و مصادیق ، مدارج و مکارم کلی ، اصلاح بینشها و تصحیح روشها ی فردی و جمعی خود در آن مشترک و مشاع می باشند.
برخلاف مشترکات قشری و صنفی در گروههای مختلف جامعه که بدان خورده فرهنگ گفته میشود.
عالمان و اندیشمندان عالم معتقدند که فرهنگ معجونی از آداب و عادات و اصول و سنتها و متدهای سلبی و ایجابی است که ضمن تعمیق و توسعه ی درک بشر و افزایش استیلای انسان بر فراز و فرود های زندگی ، مسیر تعامل و تعاطی و تفکر و تعقل اقوام و تمدن های عالم را باهم نزدیک ، حرکت بسوی آینده را سرعت بخشیده و صعود به کرانه های کرامت را نیز ممکن و میسور میسازد.
فرهنگ اکسیری است که بدون هیچ هزینه ای باورها ، رفتارها ، دانشها ، بینشها و آفرینشهای بشری و سبک و سلوکهای ملل و دول را پیوند داده و سامان میدهد و همچنین جهان بینی و جهش سرزمینهای دور و نزدیک را تکمیل و پیشرفت و پویا یی جوامع جهانی را به تعالی میرساند.
شکل گیری و استمرار و فرایند فکری و عقیدتی همه ملل و مکاتب مختلف و کسب شگردهای شگفت برای مانایی و فرمانروایی بر آسمانها و سرمایه های زمینی بشر همه مدیون و مرهون تعمیم و تو سعه فرهنگ الهی و انسانی است.
کنشهای گذشته ، چالشهای حال و پیشگوییهای آینده موید این حقیقت است که جهانی شدن عقیده و اقتصاد و سیاست و معیشت دنیای کنونی و پیامدهای پیرامونی آن در بتن فرهنگ تر بیت یافته و در متن هنر نهفته است .
گرچه جهان حریص و حاشیه ساز غرب میکوشد که با جهانی شدن فرهنگها و حذف مرزهای شور و شعور و شریعت ، خورده فرهنگهارا مغلوب و بر انسانهای آن غلبه نموده و از همه سواری و بیکاری بکشد ، اما با ترمیم گسست و التیام شکافهای عمیق بین خورده فرهنگها میتوان یک تمدن چابک ویک فرهنگ چالاک خودی را تثبیت و تقویت نمود که منافع ومنابع و داشته های بشریت را حافظ و نگاهبان باشد.
از نگاه آموزه های دینی و مفاخر و نگاره های فرهنگ اجتماعی ایرانی جهانی شدن معطوف است به ایحاد تنوع و تکثر در روابط فرهنگی و اخلاقی و مکاتب اقتصادی نه غالب شدن یک اندیشه فراخواه و خود پسند به قیمت مغلوب نمودن و هدم یک فرهنگ غنی و متکاملِ با اصالت دیگر.
حاکمیت یک فرهنگ معتدلِ منعطف و حکمرانی اندیشمندانه و عاقلانه برمدار و در مسیر این حاکمیت ، آینده ایده آل جوامع جهانی و گستره های ملی و منطقه ای را تضمین و برخلاف جهان مملو از جنگ و جنون و جاهلیت کنونی ، جهانی آرام و امن و عاری از خشم و خشونت را به ارمغان خواهد آورد.
غربت و غیبت یک فرهنگ فاخر و فرهیخته و فراگیر در جهانِ سرشار از انقلابات صنعتی و انفجارهای اطلاعاتی و ارتبا طات اجتماعی را علیرغم فشردگی زمانی و مکانی آن به یک جهنم و سیع و آزار دهنده برای ساکنانش تبدیل کرده است که همه رهیافتهای ملی و بین المللی را به بن بست و یاس مطلق کشانیده است.
گسترش فرهنگ عمومی فاقد ترحم اجتماعی و عاطفه بشری ، فواصل نگران کننده اجتماعی و تبعیض ناروا دربین افراد و اقشار در گستره ملی و نسل کشی فاجعه آمیز در نوار غزه را بوجود می ِورد.
فرهنگ متوحشی که از ریزش خون هزاران انسان بیگناه در فلسطین ناراحت که نمیشود هیچی ، بلکه لذت هم می برد.آری : فقدان یک فرهنگ فراگیر عمومی در عالم بشریت باعث شده که حاکمان هرزه وبی اخلاق آمریکا و انگلیس و فرانسه که خود را ما لک بلا منازع فرهنگ و منش برتر جهان تصور میکنند در اوج فضاحت و بی فرهنگی در سازمان ضد ملل با آتش بس درغزه مخالفت میکنند.
نگاهی ننگین و فرهنگی فرتوت که از خون مظلومان فلسطین و غزه جوی خون برپا کرده تا آسیاب آرامش نتانیاهو ی جانی و مجنون و بایدن بدنام و مفلوک بچرخد و چون جانیان تاریخ در دریای ددمنشی و دجالی خویش شنای شیادی کرده و به خون آشامی و مظلوم کشی افتخار کنند.
امید واریم که در مقابل بندگی بد ما انسانها ، کریم کردگار خدایی کند و با اراده عدالت خواهی و ظالم ستیزی و فقیر پروری فرهنگ الهی و انسانی و اخلاقی را در جهان فراگیر نماید.
تا بیش از این جهان بشریت شاهد چنین جنایات فجیعی نباشد.
چنین باد.
نگارش: سیدحرمت الله موسوی مقدم
صحنههای فداکاری مردم در میدان قدس جلوهای از غیرت ایرانی است








دیدگاهتان را بنویسید