منحنی قیمتی در بازار خودروهای وارداتی جدید، نیمسال ۱۴۰۳ را با افت قابلتوجهی پشت سر گذاشت، اتفاقی که به نظر میرسد علاوه بر ریشه داشتن در کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، با تخلیه هیجان ابتدایی و افزایش عرضه نیز در ارتباط است.
واردات خودرو به کشور پس از یک دوره ممنوعیت پنجساله، در اردیبهشت ۱۴۰۱ آزاد شد و نیمه دوم همان سال نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور رسید. هرچند روند واردات در سال ۱۴۰۱بسیار کند بود و خودروی چندانی وارد نشد، اما سیاستگذار در اسفند ۱۴۰۱ در تصمیمی هیجانی، اقدام به پیشفروش خودروهای وارداتی کرد.
پس از طی مراحل مختلف ثبتنام و پالایش متقاضیان، در نهایت ۳۳هزار نفر به عنوان متقاضی نهایی خودروهای وارداتی انتخاب شدند.
این در حالی بود که آن زمان حتی به اندازه همین ۳۳هزار نفر نیز خودرو وارد کشور نشده بود. بههرحال پس از مشخص شدن متقاضیان نهایی، کمکم از قیمت خودروهای وارداتی در بازار نیز رونمایی شد.
همانطور که پیشبینی میشد، فاصله بسیار زیادی بین قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودروهای وارداتی شکل گرفت که بیش از هرچیزی ریشه در عطش بازار برای محصولات خارجی داشت. در واقع به دلیل ممنوعیت پنجساله واردات، بازار بهنوعی با فقر خودروی خارجی مواجه بود و خارجیهای تازهوارد بهاصطلاح حکم طلا را داشتند و طبیعی بود که قیمتهای بسیار بالایی از سوی دارندگان حواله آنها پیشنهاد میشد.
در فروردین امسال همزمان با اتفاقاتی که در منطقه رخ داد، بهخصوص تنش بین ایران و اسرائیل، انتظارات تورمی و قیمت ارز صعودی شد و بازار خودرو نیز روندی افزایشی را به خود گرفت. در این بین، خودروهای وارداتی رشد قیمتی بیش از پیش را به خود دیدند.
در ادامه اما با فروکش کردن انتظارات و ارز، منحنی قیمت خودروهای وارداتی افت کرد و این روند نزولی تا پایان نیمسال نیز ادامه یافت.
طبق محاسبات دنیای اقتصاد، میانگین قیمت خودرو وارداتی جدید، در انتهای نیمسال نسبت به ابتدای سال افت ۳۰درصدی را تجربه کرده است.
برای انجام این محاسبات، قیمت ابتدای سال و انتهای نیمسال ۱۰خودروی وارداتی جدید (خودروهایی که پس از لغو ممنوعیت پنجساله واردات، به کشور آمدند) ملاک قرار گرفته است. این افت ۳۰درصدی جدا از اینکه با کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز در ارتباط است، از ناحیه تخلیه هیجان اولیه در بازار وارداتیها و بهبود سرعت واردات در نیمه ابتدایی امسال نیز سرچشمه
میگیرد. بههرحال تشنگی بازار خودرو پس از پنج سال ممنوعیت، آنقدر بود که سبب شود خودروهای وارداتی در موج نخست، با قیمتی بسیار بالا در بازار آزاد عرضه شوند.

این هیجان به حدی بود که حتی خودروهای چینی قیمت بسیار بالایی در بازار آزاد داشتند، اما رفتهرفته با ورود خودروهای بیشتر و رشد تنوع، چینیها بهاصطلاح از سکه افتادند.
واردات خودرو به کشور تا همین انتهای سال گذشته نیز سرعت چندانی نداشت، به نحوی که در کل سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۲هزار دستگاه خودرو وارد شد. در نیمه نخست امسال اما تقریبا دو برابر آنچه در کل پارسال وارد شد، خودروی خارجی به کشور آمد. هرچه واردات بالا رفت، عرضه خودروهای خارجی نیز بیشتر شد و در نتیجه، قیمت رفتهرفته از اوج فاصله گرفت و کمتر و کمتر شد.
این وسط البته اتفاقاتی مانند ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده نیز در فروکش کردن هیجان قیمتی بیتاثیر نبود، هرچند این آییننامه فعلا بایگانی شده و خبری از ورود دستدومهای خارجی نیست.
نشست تعاملی مسئول سازمان بسیج ورزشکاران کرمانشاه با فعال رسانهای استان درباره توسعه فرهنگی و ورزشی








دیدگاهتان را بنویسید